Goran Milic om samarbetet med LO Västsverige

LO-distriktet samarbetar sedan 2007 med vår systerorganisation i regionen Vojvodina i Serbien. Här berättar deras ordförande Goran Milic i en video lite om vad det har betytt för dem.

"Hej jag heter Goran Milic och är ordförande i SSSV (Savez Samostalnih Sindikata Vojvodine) Självständiga Fackens Förbund i Vojvodina. Facket i Vojvodina finns i Republiken Serbiens nordliga provins som är det mest utvecklade området i hela Serbien och har en befolkning på ca. 2 miljoner invånare och utav dessa 2 miljoner invånare är 110 000 våra medlemmar.

Samarbetet med LO-distriktet i Västsverige påbörjades år 2007 och de senaste åtta åren har detta samarbetet ökat och intensifierats. Detta samarbete har gett SSSV många fördelar, bland annat så har många medlemmar varit med på många olika slags utbildningar och jag kan med säkerhet hävda att det är ungefär 4.000 personer som har bildats och genomgått olika slags utbildningar via vårat samarbete med LO i Västsverige.

Någonting mer som behöver understrykas och lyftas fram är att vår kvinnosektion på många sätt har blivit starkare i Vojvodina genom att de som funktionärer tar plats i fackets högsta nivå både i provinsiella facket i Vojvodina men även på landsnivå i Serbien. Kvinno- och ungdomssektionens ordföranden som är kvinnor har utifrån sina roller som ordförande i sektioner inte kunnat vara medlemmar i de högre organen i fackföreningen. Tack vara vårat samarbete med svenska facket har vi nu lyckats genomdriva att de som ordföranden i en sektion nu ändå kan vara medlemmar i de högre organen i facket.

För att tala om framtiden och nödvändigheten att vårat samarbete fortsätter i även framtiden så förmodar jag och antar att detta samarbete även har varit interessant, lärorikt för våra fackliga kollegor från LO-distriktet i Västsverige men det har varit mycket mer interessant och lärorikt för oss och för våra fackliga medlemmar i Vojvodinas fackförening.

Idag befinner vi oss i en ganska svår situation eftersom vi de senaste tjugo åren har drabbats av sanktioner, vi har varit isolerade från omvärlden, vi blev bombade och efter det inträdde en privatisering som efterlämnade en öken/fördärv efter sig. Det är först nu de senaste åren som vi börjar återhämta oss och resa oss från denna turbulenta period som vi gått igenom.
Det är först de senaste åren som näringslivet och ekonomin i Serbien börjar återhämta sig men vi försöker nu även stärka facket och jag tror det kommer göras mer genom att fokusera på att försöka göra vår röst hörd och genom att kräva att facket får mer inflytande i politiken. Det har gjorts försök tack vare samarbetet med LO-distriktet i Västsverige att våran fackförening engageras politiskt så som facket gör i Sverige, och vad som är viktigt att säga om detta är att vi inte har lyckats ännu, men det har nu börjat att pratas mer om detta vilket är bra och jag hoppas innerligt, och ni vet själva att det inte är en process som går i hamn över en natt, att vi inom en realistisk period säg inom 10 års tid från nu lyckas med att inse att vi enbart om vi är politiskt engagerade lättare och snabbare kommer kunna lösa våra problem som vi har. Detta tycker jag eftersom det är inte samma sak att stå ute på gatan och demonstrera som att sitta som en påverkansfaktor vid ett bord där man fattar beslut.

Med allt detta sagt kommer samarbetet vara en stor hjälp och jag gläder mig i förväg inför framtiden och inför vårat samarbete med våra kollegor från LO-distriktet i Västsverige."

Staffan Lindström