020560056 ring fackets hjälptelefon

LO-distriktet i Västsverige

Vi är glada att hamnarbetarna skrivit på ett andrahandsavtal

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson välkomnar lösningen på hamnkonflikten. Industriförbundsprincipen upprätthålls och det blir tydligt vilket fack som har organisations- och avtalsrätten.

Arbetarkvinnor tjänar hälften av tjänstemannamän

En arbetarkvinna i Västra Götalands län tjänar 20 430 kr mindre i månaden jämfört med en man i ett tjänstemannayrke. Det är i princip hälften. I Halland är skillnaden 16 579 kronor. Det visar den sjätte upplagan av LOs rapport Sveriges jämställdhetsbarometer. Nu vill LO se fler reformer för ökad ekonomisk jämställdhet.

Avslagen på sjukpenning ökar i Västsverige

Andel personer i Västra Götalandsregionen och i Halland har ökat. I Västra Götaland är ökningen från 0,5 procent till 5,8 procent. Motsvarande siffra för Halland är 0,9 till 8,4 procent.

VD-löner nästan 60 gånger högre än industriarbetarlön

Den genomsnittliga inkomsten för en vd på 50 av Sveriges största företag motsvarar 59 gånger industriarbetarlönen. Årsinkomsten för storbolagens vd:ar är alltså i många fall långt mycket högre än vad en arbetare tjänar på en hel livstid.

Det går att stoppa döden på jobbet

Åtta personer har dött i år i arbetsplatsolyckor. Det är en stor tragedi.