020560056 ring fackets hjälptelefon

LO-distriktet i Västsverige

Fackliga förändringar i blå budget

Det spelar roll att vi har fackliga företrädare med politiska uppdrag. Det blev tydligt i Göteborg under veckan som gick.

Blogg - Provocerande dåligt förebyggande arbete

Vår ombudsman med ansvar för arbetsmiljö, Martin Karlsson bloggar om bristerna i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. I rapport efter rapport pekas brister i dokumentation och riskbedömning ut som ett stort problem.

LOs krav: 3 procent men lägst 783 kronor

LO-förbunden kräver ett löneutrymme på 3 procent. Det innebär 783 kronor i löneutrymme för de som tjänar under 26 100 kronor.

LOs ordförande kandiderar inte till kongressen 2020

LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson har meddelat valberedningen att han inte kandiderar till ordförande för en ny period. Han slutar därmed vid LO-kongressen i juni 2020.

Undersköterskeupproret är hela LO:s sak

Undersköterskeupproret har protesterat på många platser runt om i landet under en längre tid och på måndag hålls en manifestation på Gustav Adolfs torg i Göteborg. ”Vi är många och vi är arga” lyder undersköterskornas slogan. Och det är med all rätta undersköterskorna är arga och kräver bättre villkor.